Helt fantastiskt!

Vilken ära det var att få träffa den 7-åriga flickan med CI och hennes familj.Det är så skönt att träffa och prata med någon i samma situation som både vet hur det känns när man får beskedet och som verkligen vet vad man går igenom.För ni som inte är med om detta själva kan inte förstå,så är det ju med allt.Man kan "tänka" sig in i situationen,men man kan absolut inte förstå så är det bara.Hur som helst,om jag ska komma till hur vi upplevde flickan jämfört med ett normalhörande barn så kan jag säga såhär!Det var INGEN som helst skillnad:D hon pratade och hörde precis så bra som oss,det var så mäktigt och fantastiskt.Så hoppet om att Nils kommer att bli lika duktig växer i hjärtat.Den ända skillnaden för henne är att hon i "stökiga"/"bullriga" miljöer kan ha svårare att höra,precis som för en person med hörapparat.Skillnaden med en hörapparat och ett CI är att hörapparaten inte kan solla bort ljud,utan alla ljud kommer in samtidigt och det kan vara väldigt jobbigt och påfrestande,medans ett CI har en sån fantastiskt funktion att den känner av vilken miljö man befinner sig i.Tex om du lyssnar på musik,eller är befinner dig på dagis där barn skriker mkt osv så ställer CI:t om sig och anpassar sig efter miljön,helt otroligt.Men som sagt,det är ändå lite svårare att höra i bullriga miljöer än när det är tystare miljö.Att få beskedet att Nils var döv till att nu ha fått möjligheten till detta är bara så fantastiskt och vi kan inte vara lyckligare.Jag ler bara jag tänker på det.Han kommer alltid att behöva ha på sig sitt CI (som liknar en hörapparat) för att kunna höra,för utan det på sig hör han inget,men det är det minsta problemet och inget som vi bryr oss om,och jag struntar i om folk som inte vet vad det är kommer stirra eller tycka att det ser konstigt ut,för oss betyder det här allt,och vi är så tacksamma över möjligheten att återskapa det sinnet som Nils tyvärr aldrig fick på egen hand.Nu tänkte jag försöka avsluta det här inlägget men i morgon ska jag försöka hinna med ett inlägg där jag ska berätta om hur Nils reagerar efter i torsdags när vi för första gången kopplade på den yttre delen av implantatet.För nu får vi många frågor från både familj och vänner som tex hur reagerar han nu när han hör mm.Jag tänkte att jag ska berätta det och hur omkopplingen gick till och vad vi har framför oss.Men så länge säger jag trevlig kväll till dig:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0